HCWA

Office Address

123/A, Miranda City Likaoli Prikano, Dope

Phone Number

+1 225 341 3898

Social Profiles

روز یکشنبه، 10 مارچ (20 حوت/اسفند) بیست‌ونهمین سالیاد شهادت عبدالعلی مزاری در شهر سیاتل، ایالت واشنگتن آمریکا برگزار شد. برگزارکننده‌‌ی مراسم انجمن هزاره‌های واشنگتن بود و این برنامه شامل میزگرد، موسیقی، چند سخنرانی و ارائه گزارش از فعالیت‌ها انجمن بود. مراسم با گردانندگی و مدیریت خانم شکوفه واثق جعفری و خانم دیانا ثاقب اجرا شد.

نخست رووف بشردوست، رییس انجمن هزاره‌های واشنگتن درباره‌ی جزئیات و هدف برگزاری مراسم توضیح داد. سپس هنگامه عالمی در خصوص دیدگاه بابه مزاری درباره‌ی حقوق زنان و رنج و مصیبت زنان افغانستان سخن گفت و راجع به فرخنده و سرنوشت فاجعه‌بارش حرف زد.

آصف آشنا سخنران محوری این برنامه بود. در شروع ایشان به حاکمیت سیاه طالبان که علیه زنان مرتکب جنایت و اپارتاید جنسیتی می‌شود، اشاره کرد و فعالیت مدنی و مبارزه‌ی دختران افغانستان را علیه طالبان ستود. آقای آشنا از شیوه‌ی برگزاری مراسم‌های یادبود بابه مزاری انتقاد کرد و گفت هزاره‌ها در 20 سال اخیر مزاری را فقط به یک مراسم سالانه تقلیل داده‌اند و هیچ وقت داعیه‌ها، خواسته‌ها و آرمان وی را پی نگرفته‌اند. آصف آشنا خلاصه‌کردن مزاری به مراسم سالانه را از دلایل اصلی ویرانی سیاسی هزاره‌ها دانست.

آقای آشنا گفت عبدالعلی مزاری احیاگر هویت انسان هزاره بود که در طول تاریخ سرکوب، تحقیر و نسل‌کشی شده است: «مزاری می‌گفت در قبال سرنوشت‌تان هوشیار باشید و نگذارید کسی با سرنوشت شما معامله کند، وگرنه نابود می‌شود.» به باور آصف آشنا مزاری در اوج آمد و در اوج رفت. او گفت دلیل بی‌پناهی و تباهی سیاسی هزاره‌ها این است که خواسته‌ها و اهداف مزاری را دنبال نکردیم و رهبران هزاره بی‌تدبیر بوده‌اند و سیاست را به منافع شخصی و خانوادگی گره زدند. آقای آشنا در آخر سخنرانی‌اش به وضعیت فعلی سیاسی هزاره‌ها پرداخت و تحلیل و راه‌حلی ارائه کرد.

مهمان دیگر برنامه راحله کویر، رییس شورای جهانی هزاره‌ها بود. ایشان نتوانسته بود که به سیاتل بیاید و سخنان ضبط‌شده‌اش برای این گردهمایی در مراسم پخش شد. خانم کویر اشاره‌هایی به تشکلات مدنی زنان افغانستان در دوره‌ی مزاری و پس از مزاری داشت. همچنین به فروپاشی اجتماعی، کوچ اجباری، اختطاف و شکنجه‌ی هزاره‌ها در حاکمیت طالبان پرداخت.

در ادامه محمدسرور اخلاقی درباره‌ی چهار دوره‌ی تاریخی هزاره‌ها سخن گفت: «استقلال، نیمه استقلال، فروپاشی و بازگشت به قدرت که توسط شهید مزاری با گفتمان عدالت، هویت، آزادی، مشارکت راهبردی و… مدیریت و تا حدی عملی شد.» به باور آقای اخلاقی هزاره با مزاری از جوالی‌گری و بی‌هویتی روی میز تصمیم‌گیری به‌عنوان یک ملیت انکارناپذیر بازگشت. صادق محبی (از مسئولان انجمن هزاره‌های ونکوور کانادا) و سپهر عسکرزاده از دیگر سخنرانان برنامه بودند.

در بخش دوم برنامه، میزگردی با گردانندگی احمد اعتمادی و حضور رضا رضایی، رحمت‌الله رسا، عاتکه احمدی و رحمت‌الله سلطانی برگزار شد. خانم عاتکه احمدی درباره‌ی تجارت کوچک و از تجربه‌اش در راه‌اندازی و ثبت کار شخصی و کارآفرینی در آمریکا گفت و معلومات ارائه کرد. رحمت‌الله رسا درباره‌ی نگرش تحصیلی و تمایل هزاره‌ها به علوم انسانی گفت. پیشنهاد و توصیه‌ی آقای رسا این بود که بهتر است هزاره‌ها به علوم تجربی و فنی نیز روی بیاورند.

رضا رضایی به تحصیلات تکمیلی در کالج و دانشگاه‌های آمریکا پرداخت و همچنین از تجربه‌اش در خصوص تجارت‌های کوچک آنلاین حرف زد و معلومات داد. رحمت‌الله سلطانی درباره‌ی نحوه‌ی ارزیابی اسناد تحصیلی و سیستم تطبیق کردیدیت در کالج و دانشگاه‌های آمریکا حرف زد.

در ادامه زمان کاظمی، دمبوره‌نواز و آوازخوان آهنگی درباره‌ی بابه‌ مزاری و یارانش خواند.

در بخش سوم و آخر برنامه غلام‌حضرت عسکرزاده و مصطفی مظفری از مسئولان بورد رهبری انجمن، درباره‌ی فعالیت‌های انجمن گزارش و توضیح دادند.

+8

All reactions:

38Reza Aagah, Ray Muhammadi and 36 others